Diskriminācija ir nepamatoti atšķirīga attieksme pret kādu cilvēku.

Diskriminācijas dēļ dažiem cilvēkam ir mazāk iespēju nekā citiem.

Diskriminācija ir nevēlama.

Cilvēkiem ir savi uzskati par to, kas ir normāli un pieņemami.

Šie uzskati var negatīvi ietekmēt attieksmi pret citiem cilvēkiem.

Kampaņa “Nolaid sleiksni!” aicina būt pieņemošākiem un iejūtīgākiem pret citiem cilvēkiem.

Gandrīz puse Latvijas iedzīvotāju ir piedzīvojuši diskrimināciju.

Biežākais diskriminācijas iemesls Latvijā ir vecums.

Citi bieži minēti diskriminācijas iemesli ir politiskā pārliecība, sociālais stāvoklis, ārējais izskats, dzimums un reliģija.

Biežākie diskriminācijas pamati Latvijā

Kā rodas diskriminācija?

Diskriminācija sākas nemanāmi.

Diskriminācijas pamatā ir stereotipi.

Stereotipi ir vispārināti priekšstati par dažādām cilvēku grupām.

Pamazām stereotipi kļūst par aizspriedumiem.

Aizspriedumi ir maldīgas domas par kādu citu.

Kad aizspriedumi ietekmē mūsu rīcību vai lēmumus, rodas diskriminācija.

Diskriminācijas veidošanās trīs soļi, no stereotipa līdz diskriminācijai. Skaidrots zemāk tekstā.
Diskriminācijas veidošanās trīs soļi, no stereotipa līdz diskriminācijai. Skaidrots zemāk tekstā.

Vizualizācijā attēlots stereotipa, aizsprieduma un diskriminācijas piemērs.

Stereotips, piemēram, ir priekšstats, ka jaunieši darbu neuztver nopietni.

Aizspriedums rodas, pieņemot, ka Jānis darbu neuztvers nopietni, jo viņš ir tikai 20 gadus vecs.

Savukārt diskriminācija novērojama tad, ja Jānim vecuma dēļ neuztic svarīgus darba uzdevumus.

Kāpēc diskrimināciju dažreiz ir grūti pamanīt?

Diskriminācija var izpausties tieši vai netieši.

Tiešā diskriminācija notiek, kad cilvēkam skaidri pasaka “nē” konkrētu iemeslu dēļ.

Piemēram, darba devējs saka, ka būvniecībā vajag fizisko spēku, tāpēc darbā ņem tikai vīriešus.

Diskriminācija var izpausties arī netieši.

Piemēram, darba vietā neļauj pielāgot darba laiku.

Tas var būt grūti vecākiem ar maziem bērniem vai cilvēkiem, kam bieži jāiet pie ārsta.

Ja cilvēks tiek diskriminēts vairāku iemeslu dēļ, veidojas pārklājošā diskriminācija.

Venna diagramma: Pārklājošā diskriminācija veidojas, kur pārklājas vecums, dzimums un invaliditāte.
Venna diagramma: Pārklājošā diskriminācija veidojas, kur pārklājas vecums, dzimums un invaliditāte.

Kampaņu “Nolaid slieksni!” organizē Labklājības ministrija ar Eiropas Sociālā fonda Plus palīdzību.

Kampaņas mērķis ir palīdzēt cilvēkiem saprast diskrimināciju un mazināt aizspriedumus.

Slieksni var iztēloties kā robežu, ko kāds spēj pārkāpt, bet cits nē.

Bieži vien sliekšņus rada nevis fiziski šķēršļi, bet mūsu pašu aizspriedumi un kūtrums. Kampaņa aicina šos sliekšņus pazemināt.

Cieņa pret citiem cilvēkiem sākas idkienā.

Viena frāze vai rīcība var kādam palīdzēt vai traucēt.

Kampaņa aicina pret citiem cilvēkiem izturēties saprotoši, neatkarīgi no vecuma, dzimuma vai invaliditātes.

Apmeklē kampaņas lapu Labklājības ministrijas vietnē:

https://www.lm.gov.lv/lv/kampana-nolaid-slieksni

Par kampaņu

Lejupielādē bukletu!

Kā rīkoties, ja esi saskāries ar diskrimināciju?

Kad pamani diskrimināciju pret citu cilvēku

Reaģē, ja tas ir droši, skaidri paužot, ka diskriminējoša rīcība nav pieņemama.

Piedāvā atbalstu personai, kuru skārusi diskriminējoša situācija – uzklausi un iedrošini vērsties pēc palīdzības.

Dokumentē notikušo un pieraksti detaļas: laiku, vietu, iesaistītās personas u. c.

Palīdzi cietušajam sazināties ar Tiesībsarga biroju, Valsts darba inspekciju, Valsts policiju vai citiem atbalsta dienestiem.

Kad saskaries ar diskrimināciju pats/-i

Izvērtē situāciju – vai tā ir diskriminācija?

Diskriminācija ir tad, kad pret tevi izturas sliktāk tava vecuma, dzimuma vai cita diskriminācijas pamata dēļ.

Dokumentē, izveido precīzu notikuma aprakstu (kas, kur, kad un kā notika).

Saglabā pierādījumus: e-pasta vēstules, foto/video, liecinieku kontaktus, sarakstes telefonā.

Meklē palīdzību krīžu un konsultāciju centrā "Skalbes" vai Tiesībsarga birojā.

Darba vietā notikušas diskriminācijas gadījumā ziņo Valsts darba inspekcijai, bet naida noziegumu, draudu vai vardarbības gadījumā – Valsts policijai.

Kur ziņot, ja esi piedzīvojis vai novērojis diskrimināciju?

Bezmaksas atbalsta tālrunis, ja esi saskāries ar pāridarījumu: 116006

Tiesībsarga birojs – tālrunis: 67686768 vai 25576154, e-pasts: tiesibsargs@tiesibsargs.lv

Valsts darba inspekcija – tālrunis: 67186522, e-pasts: vdi@vdi.gov.lv

Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes” – tālrunis: 116123, e-pasts: skalbes@skalbes.lv

Valsts policija – tālrunis: 112, e-pasts: pasts@vp.gov.lv

© 2026 publicētā satura visas tiesības aizsargātas.

ESF+ logo un NAP2027 logo un Labklājības ministrijas logo
ESF+ logo un NAP2027 logo un Labklājības ministrijas logo

Kampaņu “Nolaid slieksni” īsteno Labklājības ministrija ESF+ projekta Nr. 4.3.4.3./1/24/I/001 “Izvērtējumi pierādījumos balstītas sociālās politikas pilnveidei” ietvaros.