Sociāls eksperiments ir veids, kā pārbaudīt, kā cilvēki rīkojas vai ko viņi domā noteiktā situācijā.
Aizspriedumi un pieņēmumi par citiem bieži rodas bez apzinātas domāšanas.
Aizspriedumi ir maldīgas domas par kādu citu.
Tie parādās kā pirmā automātiskā reakcija dažādās situācijās.
Šī reakcija bieži balstās uz stereotipiem, ko esam dzirdējuši vai redzējuši agrāk.
Stereotipi ir vispārināti priekšstati par dažādām cilvēku grupām.
Viens vienkāršs veids, kā pamanīt savus aizspriedumus, ir vērot savu pirmo reakciju.
Piemēram, kāda ir tava pirmā doma, kad kāds palūdz tev kaut ko iztēloties.
1. Iedomājies uzņēmuma vadītāju. Kāds ir šis cilvēks? Kā viņš izskatās? Kā viņš runā un uzvedas?
2. Iedomājies skolotāju. Kāds ir šis cilvēks? Kā viņš izskatās? Kā viņš runā un uzvedas?
3. Iedomājies programmētāju. Kāds ir šis cilvēks? Kā viņš izskatās? Kā viņš runā un uzvedas?
Pirmais tēls, kas ienāk prātā, bieži ir saistīts ar sabiedrībā ierastiem priekšstatiem.
Piemēram, par to, kāds darbs būtu piemērots sievietēm, vīriešiem vai dažāda vecuma cilvēkiem.
Video ar vienkārša sociālā eksperimenta palīdzību parāda, kā šādi priekšstati ietekmē mūsu domāšanu.
Video apraksts: šis ir sociāls eksperiments publiskā vietā.
Vadītājs uzrunā cilvēkus uz ielas un aicina viņus piedalīties “saderības testā”.
Divi jaunieši sēž parkā uz soliņa viens otram pretī.
Viņi uz tāfeles zīmē dažādu profesiju cilvēkus: uzņēmuma vadītāju, skolotāju un programmētāju.
Pēc katra zīmējuma vadītājs salīdzina zīmējumus.
Viņš skatās, kā jaunieši reaģē un kādi ir viņu pirmie priekšstati par šiem cilvēkiem.
Video beigās parādās informācija par kampaņas mājaslapu nolaidslieksni.lv.
Sociāls eksperiments: vai cilvēki domā, ka dažas profesijas ir tikai sievietēm vai tikai vīriešiem?

Kur ziņot, ja esi piedzīvojis vai novērojis diskrimināciju?
Bezmaksas atbalsta tālrunis, ja esi saskāries ar pāridarījumu: 116006
Tiesībsarga birojs – tālrunis: 67686768 vai 25576154, e-pasts: tiesibsargs@tiesibsargs.lv
Valsts darba inspekcija – tālrunis: 67186522, e-pasts: vdi@vdi.gov.lv
Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes” – tālrunis: 116123, e-pasts: skalbes@skalbes.lv
Valsts policija – tālrunis: 112, e-pasts: pasts@vp.gov.lv
© 2026 publicētā satura visas tiesības aizsargātas.


Kampaņu “Nolaid slieksni” īsteno Labklājības ministrija ESF+ projekta Nr. 4.3.4.3./1/24/I/001 “Izvērtējumi pierādījumos balstītas sociālās politikas pilnveidei” ietvaros.
