Latvijā daudzi uzņēmumi saka, ka trūkst darbinieku.
Tomēr tajā pašā laikā daudzi cilvēki, kuri ir vecāki par 50 gadiem, nevar atrast darbu.
Tas rada jautājumu – vai vecuma dēļ cilvēki tiek diskriminēti darba tirgū?
Diskriminācija ir netaisnīga un nevienlīdzīga attieksme pret cilvēku.
Uzņēmuma “Alma Career” pārstāvis Aivis Brodiņš uzskata, ka tā ir nopietna problēma.
To apstiprina arī jaunākā informācija.
Nodarbinātības valsts aģentūras informācija rāda, ka 2026. gada martā Latvijā bija 43 909 bezdarbnieki.
Četri no desmit bezdarbniekiem bija vecāki par 50 gadiem.
Apmēram 15 no 100 bezdarbniekiem bija pirmspensijas vecumā.
Pirmspensijas vecums ir laiks dažus gadus pirms pensijas vecuma sasniegšanas.
Aiz šiem skaitļiem ir īsti cilvēki un viņu dzīves stāsti.
Cēsnieks Andris Tērauds pēc savas 60. dzimšanas dienas zaudēja darbu.
Viņš strādāja par noliktavas pārzini starptautiska uzņēmuma Baltijas birojā.
Noliktavas pārzinis ir darbinieks, kurš rūpējas par kārtību noliktavā.
Viņš zaudēja darbu, jo uzņēmums samazināja darbinieku skaitu.
Andris stāsta, ka kopā ar viņu atlaida vēl divus vecākos darbiniekus.
Svarīgi attīstīt prasmes
Diskriminācija vecuma dēļ parasti nenotiek redzami.
Parasti tas notiek netieši.
Piemēram, cilvēkus retāk aicina uz darba intervijām.
Viņi arī ilgāk meklē darbu.
Pirmās grūtības bieži sākas pēc 45 vai 50 gadu vecuma.
Īpaši izteiktas tās kļūst pēc 55 gadu vecuma.
Ja cilvēks šajā vecumā zaudē darbu, tas rada problēmas gan viņam, gan valstij.
Grūtāk ir cilvēkiem, kuru darbs prasa lielu fizisku piepūli.
Tādas profesijas ir, piemēram, palīgstrādnieki, apkopēji, pavāri, sētnieki, transporta un pārdošanas darbinieki.
Riska grupā ir arī cilvēki, kuri daudzus gadus strādājuši vienā darbavietā.
Viņiem bieži ir mazāk zināšanu par datoriem un citām tehnoloģijām.
Dažreiz viņiem nav labi sagatavots CV, un viņi nav pārliecināti par sevi.
CV ir īss apraksts par cilvēku un viņa darba pieredzi.
Andrim Tēraudam ir tehniskā mehāniķa izglītība.
Viņš dzīves laikā strādājis dažādos darbos.
Viņš atzīst, ka, kļūstot vecākam, smagu darbu darīt ir grūtāk.
Tomēr viņš uzsver, ka pieredze un zināšanas nekur nepazūd.
Viņš saka, ka joprojām spēj domāt, plānot un risināt problēmas.
Darba tirgū svarīga ir elastība
Lielākais risks nav darba zaudēšana.
Lielākais risks ir nespēja pēc tam atrast jaunu darbu.
Daudzi pirmspensijas vecuma cilvēki darbu nevar atrast ilgi.
Daži darbu meklē vairāk nekā trīs gadus.
Tāpēc cilvēkam var būt ļoti grūti atkal atrast darbu.
Aivis Brodiņš uzsver, ka nepietiek tikai ar iepriekšējo pieredzi.
Darba devēji vēlas redzēt arī vēlmi mācīties un pielāgoties.
Viņš iesaka mācīties labāk lietot datoru un citas tehnoloģijas.
Viņš iesaka mācīties citas valodas.
Svarīgi ir arī mācēt pastāstīt par savām stiprajām pusēm.
Andris vēlējās apmeklēt Nodarbinātības valsts aģentūras kursus.
Viņš gribēja iegūt tiesības vadīt automašīnu ar piekabi.
Tomēr šādi kursi bija pieejami tikai Daugavpilī.
No Cēsīm tas ir pārāk tālu.
Andris arī secināja, ka viņa reģionā darba piedāvājumu nav daudz.
Pieredze ir vērtība
Dažos darbos vecumam var būt nozīme.
Tas attiecas uz ļoti smagu fizisku darbu.
Tomēr bieži problēmu rada stereotipi.
Stereotipi ir pieņēmumi par cilvēkiem, nepazīstot viņus un nezinot viņu patiesās spējas.
Mūsdienās cilvēki vecumā no 50 līdz 60 gadiem ir aktīvi un spējīgi mācīties.
Viņi ir atbildīgi darbinieki un darbu veic rūpīgi.
Viņi ir uzticami un stabili darbinieki.
Viņiem ir arī liela pieredze.
Aivis Brodiņš uzsver, ka darbinieki ar lielu pieredzi palīdz uzturēt darba kvalitāti.
Viņi palīdz arī stiprināt komandas darbu.
Andris brīvajā laikā makšķerē.
Viņš strādā dārzā.
Viņš rūpējas par suņiem.
Viņš vēlas atgriezties korī, kad atradīs darbu tuvāk mājām.
Andris uzskata, ka darba devēji pārāk bieži vērtē tikai cilvēka vecumu.
Viņi neskatās uz to, ko cilvēks māk un ko viņš varētu izdarīt nākotnē.
Viņš uzskata, ka arī gados vecāki cilvēki var apgūt jaunas prasmes.
Zaudē visi
Pirmspensijas vecuma cilvēku grūtības atrast darbu nav tikai Latvijas problēma.
Ar to saskaras arī citas Eiropas valstis.
Tomēr Latvijā darbinieku trūkums ir īpaši jūtams.
Tāpēc nav izdevīgi zaudēt darbiniekus ar pieredzi.
Aivis Brodiņš atgādina, ka katrs cilvēks darba tirgū ir svarīgs.
Ja darba devēji neizvēlas kandidātus viņu vecuma dēļ, zaudē visi.
Zaudē pats cilvēks.
Zaudē uzņēmums.
Zaudē arī valsts.
Aivis Brodiņš par vecumu Latvijas darba tirgū


Kur ziņot, ja esi piedzīvojis vai novērojis diskrimināciju?
Bezmaksas atbalsta tālrunis, ja esi saskāries ar pāridarījumu: 116006
Tiesībsarga birojs – tālrunis: 67686768 vai 25576154, e-pasts: tiesibsargs@tiesibsargs.lv
Valsts darba inspekcija – tālrunis: 67186522, e-pasts: vdi@vdi.gov.lv
Krīžu un konsultāciju centrs “Skalbes” – tālrunis: 116123, e-pasts: skalbes@skalbes.lv
Valsts policija – tālrunis: 112, e-pasts: pasts@vp.gov.lv
© 2026 publicētā satura visas tiesības aizsargātas.


Kampaņu “Nolaid slieksni” īsteno Labklājības ministrija ESF+ projekta Nr. 4.3.4.3./1/24/I/001 “Izvērtējumi pierādījumos balstītas sociālās politikas pilnveidei” ietvaros.
